Leerkrachten Nederlands over hun vak: enkel wanneer je hen naar een filmpje laat kijken zijn ze aandachtig
Mevrouw, zijn die leestekens echt zo belangrijk?
In dit artikel staat journalist Cathy Galle stil bij leerkrachten die het vak Nederlands geven. Ze gaat in gesprek met een echte ancien, iemand die dit schooljaar aan de slag ging en een leraar die sinds 2004 lesgeeft. Wat is het aandeel van de verminderde aandachtspanne van jongeren? Kunnen we naar de digitale wereld wijzen als schuldige of gaan we te veel mee in het comfort van jongeren?
In de 1ste graad van het secundair onderwijs zien we dat leerlingen getraind worden op het correcte gebruik van hulpmiddelen. Wat kunnen we onder die hulpmiddelen zien? Vroeger hadden we papieren woordenboeken in de klas die leerlingen konden raadplegen. Die zijn ondertussen vervangen door online versies. Is het gebruik van spellingcorrectoren een goed idee of laten we dan het denken over aan de computer? En wat dan met het gebruik van artificiële intelligentie? Zorgt dit gegeven voor creativiteit of gaat hij er net mee aan de haal? De meningen hierover zijn verdeeld. We leven in de wereld waarin we leven en het is fijn dat er gebruiksvriendelijke hulpmiddelen bestaan, maar ze moeten ondersteunen en hulp bieden, niet het denken van ons overnemen. Daarbij zijn deze hulpmiddelen ook niet altijd feilloos. Leerlingen moeten dus leren dat ze ook deze in vragen moeten durven stellen.
Leerkracht Nederlands in het secundair onderwijs is meer dan vervoegingen en de correcte zinsbouw aanleren aan jongeren. Het is kwaliteit verwachten, leerlingen overtuigen van het 'waarom' en aanvoelen waarmee jongeren bezig zijn. Een stevige jobinhoud die volgens mij ook verantwoordelijkheid en beroepsfierheid vraagt.
Kan je de vergelijking maken met je eigen schoolloopbaan? Zie jij verschillen of gelijkenissen in het niveau van de lessen Nederlands?
Bron:
https://www.demorgen.be/nieuws/leerkrachten-nederlands-over-hun-vak-enkel-wanneer-je-hen-naar-een-filmpje-laat-kijken-zijn-ze-aandachtig~b8db55c1/
Praktijk 2. (n.d.). Thomas More. https://thomasmore.be/nl/stageinformatie-secundair-onderwijs-praktijk-2
Reacties
Een reactie posten