Over hoe oudejaarsnacht op rode fluwelen stoelen niet (zo) overroepen bleek
Over hoe de oudejaarsnacht doorbrengen op rode fluwelen stoelen niet (zo) overroepen bleek.
Zijn jullie klaar voor een zogenaamde 'unpopular opinion'? Oké, hier gaan we.
Ik, Melissa Visser, vind oudejaarsnacht overroepen. Sorry, maar dat vind ik écht. Ik ben me ervan bewust dat anderen hier helemaal anders over zullen denken. Het is ook niet dat ik het nog niet probeerde. Ik deed echt mijn best. Elk jaar opnieuw probeerde ik een andere invulling, maar helaas vulde het nooit echt mijn verwachtingen. Als kind bracht ik oudejaarsnacht door bij mijn grootouders met mijn ouders en broer. Ik herinner me hoe ik erg veel moeite deed om de jaarwisseling bewust mee te maken en hoe die altijd anders dan verwacht uitdraaide. Mijn kinderen verbleven dit jaar bij hun vader en daarom besloten we het eens anders aan te pakken. We besloten op zoek te gaan naar een rustige budgetvriendelijke activiteit in de buurt.
Oké, vergeet in de laatste zin 'budgetvriendelijk' en 'in de buurt' even. Op 31 december bleek de wereldberoemde opera Salomé te spelen in het operagebouw van Antwerpen. Ik probeerde mijn verwachtingen onder controle te houden en zocht een gepaste opera-outfit. (mission failed) Voor we het wisten hadden we tickets op het zijbalkon en droomde ik van rode fluwelen stoeltjes en een operakijker. Gelukkig ging er wat tijd overheen en kon ik dus de impulsieve aankoop van nog impulsieve accessoires uitstellen.
Salomé is een operastuk van Strauss, dat in het verleden al heel wat stof deed opwaaien. Strauss baseerde zich op het theaterstuk 'enfant terrible' van Oscar Wilde. Het vertelt het verhaal van een jonge vrouw die in de evangeliën van Matteüs 14 en Marcus 6 voorkomt, maar daar nooit bij naam werd genoemd. Flavius Josephus was de eerste die haar bij haar eigennaam noemde: Salomé. In dit toneelstuk vraagt tetrarch Herodes Antipas aan zijn stiefdochter Salomé om tijdens een feest voor hem te dansen. Wanneer ze dit doet, mag ze verlangen van hem wat ze ook maar wil. Salomé zegt toe en danst de dans van de zeven sluiers voor hem. Daarop eist ze, mede op aanvraag van haar moeder Herodias, het hoofd van Johannes De Doper. In het stuk komt het vurig verlangen van Salomé om Johannes de Doper te zoenen erg naar voren. Johannes, voorgesteld als onheilprofeet, wordt vanwege 'hate speech' gevangengenomen in de kerker van het kasteel. In het stuk zie je het constante aantrekken en afstoten van dit turbulent proces.
Reacties
Een reactie posten