Hoe moet ik verder zonder/met jou?!
Waarom wordt deze vrouw zo behandeld? Ik hunker haast naar meer info. Mijn rechtvaardigheidsgevoel schiet alle kanten uit. Moeten we kwaad met kwaad bestrijden? Mensen maken slechte keuzes, maar zijn daardoor toch niet slecht? Hoe moet je dan verder, verder met die persoon en zonder die andere? Ik geloof oprecht dat de meeste mensen deugen.
Ish Ait Hamou is een choreograaf, presentator en verhalenverteller van Marokkaanse komaf die opgroeide in Vilvoorde. Hij tracht in zijn schrijven leefwerelden met elkaar te verbinden en gaat hierbij uitdagende thema's niet uit de weg. Hij gelooft in goede bedoelingen van anderen, als bindmiddel tussen mensen. Iets wat we weleens durven vergeten in tijden van polarisatie en angst. In maart 2024 ontving hij van de UGent een eredoctoraat omwille van zijn inzet om voor verbinding, discussie en dialoog te zorgen tussen alle lagen van onze diverse samenleving. 'Het moois dat we delen' is zijn vierde roman.
"Iemands ware aard laat zich niet verstoppen, hoe hard die ook roept of scheldt. "
Ish vertelt ons het verhaal van Soumia en Luc die na een ingrijpende gebeurtenis hun leven proberen vorm te geven binnen de diverse wijk waar ze wonen. De kruidenierswinkel, moeders aan de schoolpoort, de 'ons-kent-ons-mentaliteit'. Iedereen kent Soumia, haar verleden en iedereen weet dat ze terug is nadat ze een grote fout beging. Luc en Soumia kennen elkaar niet, maar blijken na een onverwachte ontmoeting heel veel raakvlakken te hebben. Stond deze vrouw stil bij de consequenties van haar keuze? Waarschijnlijk niet. Of misschien wel? Kunnen we de klok terugdraaien of zetten we de tijd vooruit? Hoe kan je jezelf voorstellen als iedereen al weet wie je bent? Wat als 'de schuldige' menselijker is dan je dacht?
"Want hoe makkelijk het ook is te verbinden in schoonheid, onze lelijkheid verbindt veel meer."
Dit boek raakt je aan als mens, het zet je aan tot nadenken. Het toont de menselijkheid van fouten maken. Daarnaast geeft het je ook twee perspectieven om naar eenzelfde gebeurtenis te kijken. Het daagt je uit om je eigen moreel kompas in vraag te stellen. De gevolgen van Soumia's keuze zijn voelbaar in het leven van de mensen rondom haar. Teleurstelling, schaamte, afkeer en walging komen haar richting uit. Ook als lezer word je overvallen door deze gevoelens. Je wordt deel van het verhaal en lijkt je te bevinden in de kleine wereld van de personages.
Ook in onze klaspraktijk worden we vanuit onze rol als leerkracht uitgedaagd bij deze thema's. Soms 'kennen' we onze leerlingen door gesprekken in het leerkrachtenlokaal of vermelding bij klassenraden. Kennen dekt hier niet de lading. Elke leerling zou de kans moeten krijgen om het schooljaar zonder vooroordelen te starten. Ook in onderlinge relatie zullen onze leerlingen voor deze thema's komen te staan. Als leerkracht kunnen wij hen aanleren om meerdere perspectieven van een verhaal te bekijken. Dit vraagt van ons lef en een goede onderbouwde voorbereiding. Durf thema's aan te raken waarvan je weet dat leerlingen vaak maar een zijde van het verhaal hebben gehoord. Laat leerlingen ervaringen delen en argumenteren met elkaar om te leren hoe ze hun mening kunnen onderbouwen. Zo dragen we ons steentje bij om onze jongeren voor te bereiden op een wereld waarin ze zelf als burger zullen participeren, het inspirerend burgerschap.
Dit boek op je leeslijst zetten, is dus al een eerste stap.
Durf jij het aan om met uitdagende thema's aan de slag te gaan in jouw klaspraktijk of ben je eerder geneigd om sommige thema's te vermijden? Zo ja, welke thema's zou je vermijden en waarom?
|
Schema: inspirerend burgerschap katholiek onderwijs Vlaanderen |
Kijk zeker even op deze site om tips te krijgen om allerlei thema's aan te brengen bij leerlingen. Op deze pagina van katholiek onderwijs Vlaanderen vind je heel wat informatie over inspirerend burgerschap met duidelijke tips.
Bronnen:
Ish Ait Hamou ontvangt eredoctoraat voor zijn unieke verbindende kracht. (n.d.). Durf Denken. https://www.durfdenken.be/nl/ugenters/ish-ait-hamou-ontvangt-eredoctoraat-voor-zijn-unieke-verbindende-kracht
Hoe omgaan met gevoelige thema’s? (n.d.). Kinderrechten. https://www.schoolforrights.be/nl/news/hoe-omgaan-met-gevoelige-themas
Waarom? wat? hoe? (n.d.). PRO. - Katholiekonderwijs.Vlaanderen. https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/inspirerend-burgerschap/inspirerend-burgerschap
Beste Melissa
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om jouw ervaringen over het boek ‘Het moois dat we delen’ van Ish Ait Hamou te lezen! Ik merk dat de psychologische roman je heeft overvallen door gevoelens en je zo heeft geraakt als mens. ‘Het moois dat we delen’ heeft je bovendien duidelijk aan het denken gezet over ons handelen in de maatschappij, wat interessante inzichten heeft opgeleverd. Zoals je aanhaalt, staan we er namelijk te weinig bij stil dat een verhaal altijd meer dan één perspectief heeft, en zijn we er als mens kampioen in om ons, in onze omgang met een bepaalde persoon, te laten leiden door die ene gebeurtenis. Wanneer ik dan naar mijn eigen ervaringen in de klaspraktijk kijk, zie ik bijvoorbeeld hoe leerkrachten zelf al meteen een beeld hebben meegekregen van de leerlingen door klassenraden, eerdere ervaringen … en dit hun handelen beïnvloedt, wat helaas zeker niet bevorderend werkt voor het leerproces van de leerlingen. Hoewel ik me hier dus zeker van bewust ben en bijvoorbeeld probeer om me niet te laten leiden door het beeld dat mentoren van bepaalde leerlingen schetsen, kan ik niet anders dan toegeven dat ik zelf toch steeds onbewust wordt beïnvloed.
Dat Ish Ait Hamou een talentvolle schrijver is die met zijn maatschappelijk relevante werken erin slaagt om geesten te laten rijpen en zo de samenleving te verbeteren, daarvan ben ik, net als jou, overtuigd. Zijn debuutroman ‘Hard hart’ – die ik tijdens mijn tweede cultuurreis heb verslonden, en vast en zeker een aanrader is voor jou – stond immers eveneens vol krachtige levenslessen. In deze roman wordt zo het verhaal verteld van de jonge Tom die verliefd wordt op Rachella en haar reddende engel lijkt te zijn, tot zijn dagdromen langzaam plaatsmaken voor onbeheerste woedeaanvallen en Toms hart hard blijkt te zijn.
Na mijn positieve ervaring met de schitterende psychologische roman van Ish Ait Hamou en na het lezen van jouw enthousiast blogbericht, kan ik het niet laten om snel ‘Het moois dat we delen’ vast te grijpen. Je hebt me dan ook erg nieuwsgierig gemaakt naar de gebeurtenis die het leven van Soumia tekent, en de twee perspectieven die achter het verhaal schuilen. Ook voor leerlingen in mijn klaspraktijk zal dit boek van Ish Ait Hamou ongetwijfeld een aanrader zijn, zoals je aanhaalt, aangezien het hen leert om meerdere perspectieven van een verhaal te bekijken en er zo de transfer kan worden gemaakt naar de bespreking van andere uitdagende thema’s.
Bedankt om me de boekentip aan te reiken!
Groetjes
Sophie
Hey Mellissa
BeantwoordenVerwijderenJe hebt mij dit boek aangeraden op de boekenspeeddate op school en ik was meteen verkocht. Het duurde even voor ik aan het boek begon, maar ik ben zo blij dat ik het heb gelezen. Dikke dank u wel voor de recommandatie.
Het boek was een beetje traag en verwarrend in het begin, maar, o mijn God, het einde, de laatste pagina's, geweldig. En de twee perspectieven die worden gebruikt zijn zo effectief ingezet; nooit moest denken: wordt dit nu door Soumia gezegd of door Luc? En de acties van de karakters zijn zo begrijpelijk; je leert de karakters echt kennen en leert ze echt begrijpen, fantastisch!
Mocht je nog zulke aanraders hebben ik hoor het maar al te graag.
Groetjes
Miro