Terugblikken...

 Wow, hoe snel vliegt een schooljaar...


Op 20 september 2023 schreef ik hier mijn eerste bericht, wat toen erg spannend was. Toegegeven, ondertussen voelt het echt niet meer spannend. Het doel van dit portfolio was cultuur verkennen, delen en vergroten. Alhoewel ik al liefhebber was, is me dit zeker gelukt. Zo leerde ik nieuwe genres van boeken kennen, volgde ik een auteurslezing en ontdekte ik dat er soms een mismatch kan ontstaan in verwachtingen. 

Daarnaast leerde ik tijdens dit schooljaar een nieuw deeltje van mezelf kennen. Dit schooljaar moesten we erg veel teksten schrijven, inclusief deze blog. Ik koos voor het vak Nederlands vanwege mijn voorliefde voor de taal. Het verwoorden, vertellen en ombuigen van woorden of zinnen, vind ik, ingewikkeld en daarom interessant en inspirerend. Het vergde wat moed, maar op een gegeven moment deelde ik mijn blog met mijn omgeving. De reacties die ik kreeg, gaven mijn zelfbeeld een boost. Wanneer ik mijn berichten teruglees, ben ik wel trots op mezelf. Het is vreemd dat wanneer je volop in je schrijfproces zit de woorden quasi automatisch verschijnen. Het kanaliseert de, soms chaotische, woordenstroom in mijn hoofd naar een overzichtelijke structuur op papier. 

In het begin was ik nog erg onzeker over mijn taalvaardigheid. Het idee dat ik geen ruime basis had meegekregen vanuit mijn vooropleiding zorgde voor heel wat twijfels. Na semester 1 kon ik dit iets beter loslaten. Ik zag zelf ook dat ik gegroeid was en dat ik elke dag mijn best deed om bij te leren. Het is onmogelijk om een basis in te halen, maar door elke bij te leren, groeit deze basis automatisch. Ik ben dankbaar voor de ondersteuning van docenten en medestudenten. Een bemoedigend woord, een blik die wordt opgevangen, een duidelijke uitleg wanneer ik zaken niet meteen begrijp en een gezonde dosis humor, het is er allemaal. 

In mijn reality check verwees ik naar de levensboom van Gustav Klimt. De stevige stam en vertakkingen die op eigen tempo een richting kiezen. De stam wordt steviger en de vertakkingen groeien, de ene al wat sneller dan de andere. Ik kijk uit naar wat nog mag komen. Deze zomer plan ik graag ontspannende leesmomenten, zonder deadline! :-) Als eerste staat Max Havelaar van Multatuli op de planning. Ik probeerde er dit semester al eens aan te starten, maar voelde vrij snel dat mijn hoofd te vol zat om me volledig in het boek te verdiepen. Dat probeer ik dus binnenkort opnieuw. Op 21 september ga ik naar de musical 'Jesus Christ Superstar'. Ik kijk er alvast naar uit. Fleur Pierets, de auteur van Julian, heeft ook weer een nieuw werkje klaar. Het heet beton, ik ben erg benieuwd wat het inhoudt. 




Je ziet, er volgt binnenkort nog veel meer. Blijf me dus zeker volgen. Als laatste wil ik jou, als lezer en volger, bedanken om mijn teksten te lezen, erover na te denken en eventueel te reageren. 

Bedankt! 

Melissa 


Reacties

  1. Hey Melissa!

    De tijd vliegt inderdaad snel...
    Ik deel je ervaring van dit schooljaar voor een groot stuk! Onze moedertaal kan tegelijkertijd ingewikkeld en interessant zijn, maar in tegenstelling tot jou heb ik liefde voor deze taal pas even geleden ontdekt. Ik denk dat de woordenstroom in ons hoofd niet zal verdwijnen, maar ik raad je zeker aan om je gedachten vaker neer te schrijven zodat die stroom soms wat langzamer vloeit :). Net zoals jou kijk ik ook uit naar wat ontspannende leesmomenten in de nabije toekomst. Misschien voeg ik Multatuli aan mijn verlanglijstje toe!

    Trouwens leuk dat je Gustav Klimt vermeldt! Er is een klimmuur in Turnhout die zijn naam draagt, zeker de moeite waard (maar dit wist je misschien al).

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten