Auteurslezing: Saskia De Coster

Cultureel verlanglijstje: een auteurslezing. Saskia De Coster in de bibliotheek van Brecht? Een uitgelezen kans om een inspirerende schrijver te ontmoeten en mijn cultuurportfolio aan te vullen, nietwaar? 






Saskia De Coster
is een Belgisch auteur en beeldend artieste. Ze bracht verscheidene romans uit, daarnaast schreef ze in het verleden columns voor onder andere 'De Standaard' en 'De Morgen'. Ze durft tegen de stroom in te zwemmen en schrijft op een erg eigenzinnige manier. Haar boeken werden in meer dan tien talen vertaald. Ze is liefhebber van met taal verstrengelde maatschappelijke projecten. Met haar verhalen wil ze de lezer even in een andere rol of plaats brengen en dat gevoel heeft ze zelf ook als ze schrijft. Even ergens of iemand anders zijn. 

Toen we een kwartier voor de start arriveerden in de bibliotheek, bleken we de eerste gasten. De bibliothecaresse ijsbeerde nerveus over de witte tegels. Ze excuseerde zich omdat de schrijver nog niet aanwezig was. Even later zorgde de opkomst van geïnteresseerden en het arriveren van Saskia voor een plaatselijke rust in de bib en in het hart van de bibliothecaresse. De schrijver kondigde aan dat de lezing niet te formeel zou verlopen. Daarna kaderde ze het verloop van het komende uur. In dat uur wilde ze ons graag vertellen over 'de interne schrijfkeuken', haar inspiratiebronnen en enkele boeken die ze schreef. 

Zo startte ze bij die inspiratiebronnen. Hiervoor nam ze ons mee naar haar jeugd waar ze als klein meisje het schrijven al beleefde in de vorm van zelfgeschreven dagboeken. In haar puberjaren heeft ze ze versnipperd en in een bos begraven. Opgravingen zullen complex en overbodig zijn gezien er ondertussen een villa op de plek gebouwd is en de dagboeken in haar geheugen zijn gegrift. Eerlijk vertelde ze dat de woordenwolk vol met inspiratie voor haar niet bestond. Schrijven, in haar beleving, is een samenraapsel van wat je opsnuift via je zintuigen, doorheen je leven, de contacten met anderen. Dit alles aangevuld met herinneringen. Dit proces verloopt volledig in haar hoofd. Als ze een bepaalde rol wil vastzetten in haar verhaal, spreekt ze al acterend met de persoon in zijn/haar rol. 

Saskia gaf aan dat uitdagingen en deadlines voor haar wel werken. Het idee dat het niet zal lukken, maar het dan toch doen. Zo liep ze al eens een marathon in de aanloop naar het schrijven van een boek. Een leuke anekdote hierbij: ze werd in het verleden benaderd door iemand van een uitgeverij die vroeg of ze een verhaal voor hem had. Ze antwoordde positief, maar in realiteit had ze nog geen letter geschreven. Het is mij duidelijk, deze schrijver houdt van zichzelf uitdagen. De laatste uitdaging was er eentje van formaat, dit jaar nog, in februari 2023.

A woman must have money and a room of her own if she is to write fiction.
Zo zei Virginia Woolf, toevallig één van de inspiratiebronnen die vandaag werden vermeld in de lezing. Saskia De Coster liet zichzelf in februari opsluiten in het KMSKA te Antwerpen. Het project 'The Author is Present' zorgde na 30 dagen opsluiting tussen Rubens en Ensor voor een gloednieuw boek. Ja, dat heb je inderdaad goed gelezen. 30 dagen in een glazen ruimte zonder gesprek, digitale wereld en haast. Alleen met zichzelf, het verhaal en de dagelijkse toeschouwers. Pas op dag 16 kreeg het verhaal een duidelijke structuur en 
toen wist ze hoe 'Net echt' er uit moest zien. 
In dit fragment kan je Saskia zien binnen het KMSKA.

Na de lezing was er ruimte om vragen te stellen. Het is interessant om te zien hoe sommigen, duidelijk al een tijdje, op hun vraag broeden. Anderen gooien, al dan niet genuanceerd, hun bedenkingen en vragen richting de auteur. Voor ons vertrek vond ik het jammer dat ik 'Net echt' nog niet gelezen had. Na de lezing voelde dit net als een meerwaarde, door de lezing werd ik warm gemaakt om het boek te lezen. Ik vroeg Saskia wat haar volgende uitdaging zou zijn. Ze lachte ietwat mysterieus en vertelde over een nieuw boekje over jaloezie dat zal uitkomen in december 2023. 

Ik kijk er naar uit. 
Naar het boekje én naar de volgende auteurslezing.



Reacties